Visste ni att? - Jonna

.. Jag vill föda upp en egen häst när jag blir äldre och den skulle heta Dreamhack .
Vet inte riktigt varför , men jag tycker det låter asballt !
( För er som inte vet är det ett jättestort svenskt ''Lan'' )



.. Jag är svag för ponnysar/hästar med höga strumpor , även hästar med lykta älskar jag .
Ett elr två blåa ögon är något jag också verkligen fastnar för .
Nu har varken Janni eller Joseph något av det här , men dom har någonting annat jag verkligen fastnar för , dom är det finaste jag vet ..<3




..För ungefär 1 år sedan , tyckte jag att det var obehagligt att hoppa på Joseph . Jag tyckte det gick alldelles för fort .. Han älskar ju det .
Han är också väldigt svårriden , så det var igentligen bra att jag var rädd då .
För jag red så otroligt mycket dressyr , jag verkligen tjatade dressyr .. Jag tränade också ganska mycket NH med han då . Och jag kom otroligt mycket nämre honom under den tiden .
Och på de viset har jag lärt mig Joseph på ett helt annat sätt , och nu är jag aldrig rädd när jag rider han längre .
Jag har också lärt mig rida på ett helt annat sätt , och det är åt det bättre hållet .


(gammal bild , och världens fulaste matchning)



..På ridskolan , tyckte inte jag att jag lärde mig nå mer än grunderna .
Jag fick inge bättre sits eller nånting . Jag lärde mig bara hur man ska rida /hoppa .
Lära mig att rida en häst i form , det fick min mamma lära mig dom dagarna jag hade sköthäst.
Jag lärde mig så enormt mycket snabbare med egen häst .
( Nu är det kanske så att om man skulle rida kvar där längre kanske man skulle få lära sig mer senare , men när jag gick där .. Då fick vi hålla på med samma saker i ungefär 1 år . )



.. Jag har ramlat av Joseph 1 gång under 4 år ..
Det var när vi skulle skritta förbi ett par grisar vid stallet vi står i nu .
Då ställde sig Joseph på bakvägen .. rakt upp , han stod verkligen spikrakt upp .
Men jag satt kvar då , sen därefter bockade han och sparkade .. försökte komma loss från mamma som höll i han .
Han var verkligen livrädd .

Jag släppte stigbyglarna , för att hoppa av .. mer än så hann jag inte innan han for upp på bakbenen igen .. Jag ramlade baklänges ner i ett lagom stort dike .
När jag landade tappade jag andan .. jag fick ingen luft .
Såg lite suddigt .. Men jag såg iallafall att det ända framför mig var Josephs hovar , dom trippade och hoppade , han backade mot mig .
Då kröp jag så fort jag kunde åt sidan , jag försökte resa mig upp en gång men tappade balansen . Jag försökte en gång till och kom upp på benen .

Mamma försökte få han lugn , men han var helt galen .
Tillslut fick hon bort han ca 10 m bort , då vände han sig mot dom och '' skällde '' mot dom . Han lät som en hes drake , och hans näsborrar var så uppspärrade det går ..

Efter ett tag fick vi han lite lugnare .. men nu var ju problemet de att vi var tvugna att gå förbi igen för att komma t stallet .. Men vi kom förbi tillslut .. Galen var han , jag gick långt bakom .. Mamma fick sköta det där ..

Jag hade så ont i min svanskota att jag knappt kunde gå , Och det tog ca 1 vecka innan det släppte helt .



Men han har bockat/sparkat och rusat iväg med mig annars också . Han är inte så lätt som det kan se ut på bilder .
När du är ute på ängar kan han vända om och springa och bocka osv. Det har han gjort väldigt många gånger med mig förut , men det är endast om han blir rädd . Och det blir han oftast när man rider där det är öppet , har ingen aning om varför .



Hoppas det var några intressanta saker , och kom hemskt gärna med åsikter !


/ Jonna

( P.s Om det är ngn som äger bilderna och vill att jag ska ta bort dom , säg till ! Jag tog dom från google )

Kommentarer
Postat av: Tilda

Sv: Åh tack! :D Blir såå glad när ni säger sånt där :')

2012-01-04 @ 14:34:32
URL: http://goldenhorses.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0